Lees hieronder hoe je dat doet

Hoe bereid je je Personal Branding Shoot voor?

Personal branding fotografie is een belangrijk onderdeel van je bedrijf. Met mooie persoonlijke foto’s kun je laten zien wie je bent en wat je doet. Het is de eerste indruk die potentiele klanten van je krijgen en je wil natuurlijk dat die goed is. Het is belangrijk dat jouw bedrijf eruit springt en goed zichtbaar is zodat het opvalt tussen de rest.


Kleding


Wie ben jij?

Allereerst is het belangrijk dat je kleding kiest waar jij je eigen prettig in voelt en wat bij je past. Op de foto gaan is spannend, maar als jij je eigen zeker voelt straal je dit ook uit. Denk daarnaast aan wat je wil uitstralen, wil je zakelijk of juist toegankelijk overkomen. Kies bijvoorbeeld bij een zakelijke look voor een blouse en een jasje/colbertje en bij een lossere look voor een casual outfit zoals een spijkerbroek met een T-shirt.


Verschillende setjes kleding en accessoires

Neem verschillende setjes kleding mee. (bijvoorbeeld lange en korte mouwen, T-shirts, blouses, truien, spijkerbroek, rokjes, jurkjes, jasjes etc.) Zo kun je lekker variëren met verschillende outfits. Je kunt ook accessoires meenemen zoals hoedjes, sjaaltjes, sieraden of tassen. Op die manier breng je extra variatie aan in je foto’s, maar belangrijk is dat het helemaal bij JOU past.


Wat doet het goed?

Kies kleding die kwaliteit uitstraalt. Kwaliteit in kleding koppelen mensen vaak aan kwaliteit in je onderneming. Je straalt kwaliteit uit. Mooie stoffen zoals zijden (bijvoorbeeld een zijden blouse). Voor in de winter is een wollen jas (trenchcoat) en breiwerk/knitwear mooi en voor in de zomer luchtige stoffen. Laagjes kleding doen het altijd goed en zo heb je al twee outfits om in te fotograferen (jasje aan, jasje uit).


Liever niet?

Drukke prints, tekst, logo's, merknamen etc. kunnen afleiden. Ga liever voor tijdloze kleding zodat je de foto's op vele manieren kunt inzetten en een jaar later ook nog mooi zijn. Kies kleding dat er nog netjes uitziet en niet verwassen is, of nog beter is nieuwe kleding, gelijk weer een goede reden om lekker te shoppen!


Kleur

Om meer eenheid te creëren in bijvoorbeeld je Instagram-feed en je website kun je je kleding afstemmen op je huisstijl. Kies kledingstukken met een kleur die daarbij passen. Bevat je huisstijl bijvoorbeeld roze, dan kun je prima een roze broek, trui, jasje of schoenen aan. Draag het liefst geen neon of hele felle kleuren, dit soort kleuren reflecteren op je huid. Is zo’n kleur wel onderdeel van je huisstijl? Je kunt een neonkleur ook op een andere manier in de foto’s verwerken, bijvoorbeeld door props of de locatie.

Zwart is altijd goed maar let op, zwart geeft namelijk ook een donker vlak op de foto dus combineer het met andere (lichte) kleuren. Lichte kleuren zijn meer informeel dan donkere kleuren.


Klik hier voor kledinginspiratie.


Locatie


Bedenk waar je graag foto's wilt maken. Wat past er bij jou, hou je van de natuur zoals de bossen of het strand. Ben je meer een stadsmens, dan past een mooie binnenstad misschien goed bij jou of wil je liever een toffe binnen locaties zoals een leuk koffietentje, strandtent, oude fabriek of liever in een studio. Je eigen werkplek is natuurlijk ook mogelijk. Ik denk hierin graag met je mee.

Props


Props en accessoires kunnen een mooie aanvulling zijn voor jouw Personal Branding Shoot. Dit kan van alles zijn zoals een laptop, notitieboekje met een mooie pen, bloemen of spullen waar je mee werkt, bijvoorbeeld kwasten.

Moodboard


Het is handig om een moodboard te maken. Zo kan je de sfeer, kleding, locaties en poses bepalen. Dat kan bijvoorbeeld op Pinterest. Hier kun je inspiratie opdoen en verzamelen op een bord. Dit bord kan je op verborgen zetten en samen met de fotograaf delen, zodat verder niemand het kan zien.

Ben jij er klaar voor om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen?