Hoe bereid je je Personal Branding Shoot voor?

Lees hieronder hoe je dat doet

Personal branding fotografie is een belangrijk onderdeel van je bedrijf. Met mooie persoonlijke foto’s kun je laten zien wie je bent en wat je doet. Het is de eerste indruk die potentiele klanten van je krijgen en je wil natuurlijk dat die goed is. Het is belangrijk dat je bedrijf eruit springt en goed zichtbaar is zodat jij opvalt tussen de rest.


Kleding


Wie ben jij?

Allereerst is het belangrijk dat je kleding kiest waar jij je eigen prettig in voelt en wat bij je past. Op de foto gaan is spannend, maar als jij je eigen zeker voelt straal je dit ook uit. Denk daarnaast aan wat je wil uitstralen, wil je zakelijk of juist toegankelijk overkomen. Kies bijvoorbeeld bij een zakelijke look voor een blouse en een jasje/colbertje en bij een lossere look voor een casual outfit zoals een spijkerbroek met een T-shirt. Ik denk hierin graag met je mee.


Verschillende setjes kleding en accessoires

Neem verschillende setjes kleding mee. (lange en korte mouwen, T-shirts, blouses, truien, spijkerbroek, rokjes, jurkjes, jasjes etc.) Zo kun je lekker variëren met verschillende outfits. Hoe meer hoe beter! Je kunt ook accessoires meenemen zoals, hoedjes, sjaaltjes, sieraden of tassen. Op die manier breng je extra variatie aan in je foto’s. Het gaat erom dat het helemaal bij JOU past.


Wat doet het goed?

Laagjes kleding doen het altijd goed en zo heb je al twee outfits om in te fotograferen (vestje aan, vestjes uit). Textuur zoals breiwerk/knitwear doen het ook goed.


Liever niet?

Drukke prints, tekst, logo's, merknamen etc. kunnen een afleiding zijn van waar het in de foto om gaat. Ga liever voor tijdloze kleding zodat je de foto's op vele manieren kunt inzetten en een jaar later ook nog mooi zijn.


Kleur

Een simpele manier om meer eenheid te creëren in bijvoorbeeld je Instagram-feed en je website is door je kleding af te stemmen op je huisstijl. Kies kledingstukken met een kleur die daarbij passen. Bevat je huisstijl bijvoorbeeld roze, dan kun je prima een roze broek, trui, jasje of schoenen aan. Draag het liefst geen neon of hele felle kleuren, dit soort kleuren reflecteren op je huid. Is zo’n kleur wel onderdeel van je huisstijl? Je kunt een neonkleur ook op een andere manier in de foto’s verwerken, bijvoorbeeld door props of de locatie.

Zwart is altijd goed maar let op, zwart geeft namelijk ook een donker vlak op de foto dus combineer het met andere kleuren. Lichte kleuren zijn meer informeel dan donkere kleuren.


Klik hier voor kledinginspiratie.


Locatie


Bedenk waar je graag foto's wilt maken. Wat past er bij jou, hou je van de natuur zoals de bossen of het strand. Ben je meer een stadsmens, dan past een mooie binnenstad misschien goed bij jou of wil je liever een toffe binnen locaties zoals een leuk koffietentje, strandtent of een oude fabriek. Je eigen werkplek is natuurlijk ook mogelijk.

Props


Props en accessoires zijn een mooie aanvulling voor jouw Personal Branding Shoot. Dit kan van alles zijn zoals een laptop, notitieboekje met een mooie pen, bloemen of spullen waar je mee werkt, bijvoorbeeld kwasten.

Moodboard


Het is handig om een moodboard te maken. Zo kan je de sfeer, kleding, locaties en poses bepalen. Dat kan bijvoorbeeld op Pinterest. Hier kun je inspiratie opdoen en verzamelen op een bord. Dit bord kan je op verborgen zetten en samen met de fotograaf delen, zodat verder niemand het kan zien.

Ben jij er klaar voor om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen?