Lees hieronder hoe je dat doet

Hoe bereid je je Personal Branding Shoot voor?

Personal branding fotografie is een belangrijk onderdeel van je bedrijf. Met mooie persoonlijke foto’s kun je laten zien wie je bent en wat je doet. Het is de eerste indruk die potentiele klanten van je krijgen en je wil natuurlijk dat die goed is. Het is belangrijk dat jouw bedrijf eruit springt en goed zichtbaar is zodat het opvalt tussen de rest.


Kleding


Wie ben jij?

Allereerst is het belangrijk dat je kleding kiest waar jij jezelf prettig in voelt en wat bij je past. Op de foto gaan is spannend, maar als jij jezelf zeker voelt straal je dit ook uit. Denk daarnaast aan wat je wil uitstralen, wil je zakelijk of juist toegankelijk overkomen. Kies bijvoorbeeld bij een zakelijke look voor een blouse en een jasje/colbertje en bij een lossere look voor een casual outfit zoals een spijkerbroek met een T-shirt.


Verschillende setjes kleding en accessoires

Neem verschillende setjes kleding mee. (lange en korte mouwen, blouses, truien, (spijker)broeken, rokjes, jurkjes, jasjes etc.) Zo kun je lekker variëren met verschillende outfits. Hoe meer hoe beter! Je kunt ook accessoires meenemen zoals, hoedjes, sjaaltjes, sieraden of tassen. Op die manier breng je extra variatie aan in je foto’s. Het gaat erom dat het helemaal bij JOU past.


Wat doet het goed?

Kies kleding die kwaliteit uitstraalt. Kwaliteit in kleding koppelen mensen vaak aan kwaliteit in je onderneming.

Je straalt kwaliteit uit. Mooie stoffen zoals zijden (bijvoorbeeld een zijden blouse).

Voor in de winter is een wollen jas (trenchcoat) en breiwerk/knitwear mooi.

Voor in de zomer luchtige stoffen.

Wil je lang met je foto's doen? Kies dan voor kleding wat niet seizoensgebonden is. Bijvoorbeeld een blouse, een shirt met een (spijker)jasje of colbertje.

Laagjes kleding doen het altijd goed en zo heb je al twee outfits om in te fotograferen (jasje aan, jasje uit).


Liever niet?

Drukke prints, tekst, logo's, merknamen etc. kunnen afleiden. Ga liever voor tijdloze kleding zodat je de foto's op vele manieren kunt inzetten en een jaar later ook nog mooi zijn. Kies kleding dat er nog netjes uitziet en niet verwassen is, of nog beter is nieuwe kleding, gelijk weer een goede reden om lekker te shoppen!


Kleur

Om meer eenheid te creëren in bijvoorbeeld je Instagram-feed en je website kun je je kleding afstemmen op je huisstijl. Kies kledingstukken met een kleur die daarbij passen. Bevat je huisstijl bijvoorbeeld roze, dan kun je prima een roze trui of jasje of schoenen aan.

Draag het liefst geen neon of hele felle kleuren, dit soort kleuren reflecteren op je huid. Is zo’n kleur wel onderdeel van je huisstijl? Je kunt een neonkleur ook op een andere manier in de foto’s verwerken, bijvoorbeeld door props of de locatie.

Zwart is altijd goed maar let op, zwart geeft namelijk ook een donker vlak op de foto en kan hard overkomen, combineer het met andere (lichte) kleuren. Lichte kleuren zijn meer informeel dan donkere kleuren.

Beige en bruintinten zijn mooie basic kleuren die het altijd goed doen. Let bij de kleuren op dat het echt bij JOU en je huid past.


Klik hier voor kledinginspiratie.


Locatie


Bedenk waar je graag foto's wilt maken. Wat past er bij jou, hou je van de natuur zoals de bossen of het strand.


Ben je meer een stadsmens, dan past een mooie binnenstad misschien goed bij jou, of wil je liever een toffe binnen locatie zoals een leuk koffietentje, strandtent, oude fabriek, een mooi huis

of een sfeervolle daglichtstudio.


Je eigen werkplek is natuurlijk ook mogelijk.

Props


Props en accessoires kunnen een mooie aanvulling zijn voor jouw Personal Branding Shoot. Dit kan van alles zijn zoals een laptop, notitieboekje met een mooie pen, bloemen of spullen waar je mee werkt, bijvoorbeeld kwasten.

Moodboard


Het is handig om een moodboard te maken. Zo kan je de sfeer, kleding, locaties en poses bepalen. Dat kan bijvoorbeeld op Pinterest. Verzamel beelden die jou inspireren. Zo krijg je steeds meer helder wat jou aanspreekt en welke richting je op wilt. Dit kun je alleen of samen met de fotograaf maken.

Ben jij er klaar voor om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen?